zondag 8 oktober 2017

05-10-2017: Nieuwe regiosoort: de Bladkoning.

Vanavond om zes uur ging ik ons hondje uitlaten en toen ik een kwartier later op de Bohemen in Leerdam liep, hoorde ik ineens een bekend vogelgeluid. Ik herkende het onmiddellijk als het roepje van de Bladkoning, een zeldzaam doortrekkertje uit Siberië dat steeds algemener lijkt te worden in onze contreien, maar dat ik nog nooit hier in de regio had gezien of gehoord. De vogel riep zeker tien keer vanuit de bomen vlakbij, was toen even stil en riep nog een keer of vijf. Natuurlijk probeerde ik het geluid op te nemen, maar met een hond die alleen maar verderop wilde en een geluidsrecorder die ineens allerlei vragen begon te stellen, lukte dat helaas niet. Maar toch, de Blako zit weer in de pocket.
Overigens had ik vanochtend (08-10) een roepende Keep over ons dakterras, ook weer een jaarsoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten