vrijdag 26 januari 2018

26-01-2018: Geen Ross' Gans, toch een leuke dag.

Zilver- (l) en Geelpootmeeuw (r).
Vandaag begon met mijn eerste zingende Zanglijster van het jaar, een heerlijk gehoor. Toen was het nog donker en lag ik nog in bed. Toen het licht werd, bleek deze Zanglijster een mooie dag te hebben aangekondigd, want het was zowaar droog, het waaide nauwelijks en ik meende zelfs een min of meer onbewolkte hemel te zien. Op de fiets dus en vogels scoren, want in deze ultieme zeikwinter moet je iedere aardige dag meepakken.
Mijn belangrijkste doel was de Ross' Gans, die de afgelopen week regelmatig in de uiterwaarden van Culemborg bivakkeert. Als hij daar niet zit, zit -ie aan de overkant. Hopen en bidden dus maar dat het beest vandaag aan de goeie kant zou zitten.
Al snel bleek dat het een leuke dag zou worden. Nog in Leerdam hoorde ik een Boomklever roepen, een redelijk zeldzame soort in deze streek. Bij Acquoysemeer zaten veel Sijsjes en tenminste drie Grote Barmsijzen, de zoveelste die ik deze invasiewinter zie. Even verderop vloog een Waterpieper op en nog iets verder kwamen mijn eerste Veldleeuweriken van 2018 overvliegen. Leuk! Ik hoorde er meerdere vandaag, op diverse plaatsen.
Ik arriveerde bij De Waaij, en daar zaten wat meeuwen in de plas. Weinig grote meeuwen, maar toch even checken:  verdraaid, daar zat een Geelpootmeeuw, jaarsoort nummer twee! Het was nog tamelijk nevelig, maar de (iets bewerkte) foto laat niets te raden over. Hoppa!
Fuut.
Aan het eind van de Diefdijk sloeg ik deze keer rechtsaf, richting Culemborg, en vanaf de Goilberdingerdijk telde ik een  mooi groepje van 23 Kleine Zwanen. Wat een fraaie vogels zijn dat toch. Ook een man Pijlstaart, die zich in een grote groep eenden bevond, was erg leuk.
In de Baarsemmerwaard zong een Cetti's Zanger uitbundig en het systematisch afspeuren van de eenden leverde resultaat op: daar zwom een mannetje Nonnetje! Een fijne soort die ik hoogstens een paar keer per jaar zie.
De Ross' Gans zat helaas aan de verkeerde kant vandaag. Ik speurde alle ganzen af, ook die aan de overkant van de Lek, en wachtte een tijdje tot de vogel zich misschien toch zou melden. Intussen vond ik wel een man Grote Zaagbek, een fijne jaarsoort. Op een zeker moment gingen er honderden ganzen de lucht in aan de overzijde van de Lek, maar ook daar zat hij niet tussen. Dan maar naar Everdingen.
Onderweg, vlakbij Werk aan het Spoel, hoorde ik ineens Baardmannetjes! Luid en duidelijk pingden ze vanuit het riet, maar ze lieten zich niet zien. Jaarsoort nummer vijf was dat.
Bij Everdingen was het weer een baggerbende. Toch ploegde ik me er maar doorheen, vond een fraaie Waterpieper en twee à vier Baardmannetjes die zich mooi lieten bekijken. Doodgewone soorten als Rietgors en Roodborsttapuit wilden echter niet meewerken, zodat de 120 jaarsoorten er nog niet inzat vandaag.
Op de terugweg bij de plas met de palen (bij De Waaij) pauzeerde ik even en vond een fraaie adulte Pontische Meeuw tussen de gewonere soorten.
Geen Ross' Gans dus, maar een heerlijk dagje was het wel, zowel qua weer als qua vogels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten